Prea mult si prea de demult Creatia Publicitara a fost reprezentata numai in spectrul audio-video iar daca publicitatea este pentru oameni atunci sa stiti de la mine ca mainile, gurile si nasurile lor abia asteapta sa intre in povestea asta! Ritualurile si emotiile nu-s de asemenea de ignorat! Despre astea creativii din industrie s-au mai prins dar cum ar fi sa creem o campanie pe baza unui insight care sa provina dintr-un ritual de mirosire. Glumesc? Ei bine nu! Ia ganditi-va cum mirositi voi anumite lucruri. Si cu atingerea e cam la fel.

Ma gandeam zilele trecute la o guma de mestecat care sa aiba gustul unui fel de mancare, oferind astfel un sample din ce poate oferi un restaurant. Sa faca asta eventual cu textura cu tot. Stiu ca poate parea utopic pentru unii sau pur si simplu gretos pentru altii dar tehnologia bate la usa. Mai mult decat atat, daca ne deranjeaza anumite exagerari ale advertisingului contemporan, unele dintre acestea pot fi puse si pe seama lipsei de unelte, mai exact a putinatatii simturilor, pe care le acceseaza momentan reclamele, in marea lor majoritate.

Viata-i ca o carte, iar experientele memorabile lasa in mintea noastra acele semne de carte, pe care nu le poate muta sau sterge nimeni. Sunt acele momente din legenda personala a fiecaruia, care au componente in tot spectrul senzorial. Specialistii in neurostiinte numesc aceste semne de carte Markeri Somatici.

 

Retinem lucruri placute sau nu, intr-un mod cu totul neasteptat. Ati tinut vreodata in mana o broasca testoasa? Va-ntreb pentru ca nu veti uita senzatia. Eu unul, spre exemplu, tin minte daca pot sa spun asa, desi as putea sa spun mai clar ca simt in nari, mirosul salii de clasa, din prima zi de scoala. Au trecut doar 40 de ani de-atunci. Bine, de fapt daca ma gandesc mai bine, simt sub degete si rugozitatea pupitrului sau banca incomoda pe care sedeam. La vremea copilariei mele dulciuri erau putine. Insa nu doar din acest motiv tin atat de bine minte aroma de vanilie, din vecinatatea unei gogoserii de la Hala Traian.

Treceam frecvent pe-acolo iar cand cel care facea gogosi arunca putin zahar vanilat pe o plita incinsa, toata lumea facea coada instant. Nu stiam atunci ca mai tarziu treaba asta se va numi Scent Marketing.

Mintea noastra nu doar ca permite existenta acestor Markeri Somatici pe care-i plasam singuri, ci mai mult decat atat ea ne lasa sa derulam rapid, mai exact in fractiuni de secunda, pana la momentul respectiv, pe care-l putem retrai pe loc, cu componente din intreg spectrul senzorial, indiferent cat ar putea parea de ciudat. “Teleportarea” se produce si la nivel emotional. Ne putem aduce aminte un moment drag sau o scena calda de familie, simtind in nari, pe loc, aroma unei prajituri sau mirosul specific casei bunicilor.

La fel si cu atingerile, desi poate sunt simtite la zeci de ani distanta. In copilarie, spre exemplu, aveam niste asternuturi de olanda, pentru cei care nu stiu olanda e o tesatura speciala. Imi era drag sa ma cuibaresc in ele la culcare, atingerea lor n-o voi uita. La fel cred ca aveti si voi. Atingeri, mirosuri si gusturi dragi are fiecare.

Apropo de asta, imi vine in minte un mic test, organizat anul trecut cu prietenii mei Razvan Matasel / Arsenoaiei & Matasel si Monica Magureanu / Pandorra Story Style, la aniversarea a 7 ani de WeInvent. La momentul respectiv totul a fost filmat LIVE, redau aici inregistrarea VIDEO . Testul este intre minutele: 40:47 – 46:20

Dupa cum se vede, e nevoie de foarte putin (o aroma, o atingere, un fosnet) pentru a retrai un moment, cu incarcatura emotionala aferenta, cu tot. Concluzia, minunata de altfel, este ca suntem cu totii sinestezici. Asta inseamna, altfel formulat, ca excitatii din tactil sau mai ales olfactiv, pot activa din memoria de lunga durata, imagini si/sau sunete. Iar asta se poate intampla cu usurinta si in fractiuni de secunda, cu o conditie insa, anume ca “inregistrarea” de referinta sa fi fost initial facuta cu emotie.

Marian C-tin Costache
Mestesugar MULTIsenzorial
fondator MVcom