Razvan Nicolescu este digital anthropologist, mai pe romaneste spus un antropolog care se ocupa cu noile tehnologii digitale. Este oarecum delicat cu traducerea, pentru ca la noi nu exista inca asemenea specialisti, cu toate ca mediile digitale si mai exact Social Media musca o portie zdravana, din timpul nostru si al copiilor nostri.
Razvan a absolvit Facultatea de Electronica si Telecomunicatii a Politehnicii din Bucuresti, a activat in acest domeniu, insa la un moment dat a dorit sa cunoasca mai mult natura umana si relatiile dintre oameni, asa ca si-a dat doctoratul in antropologie.
I-am adresat cateva intrebari despre chestiuni fierbinti ale momentului, precum fake news si razboiul din Ucraina, copiii si ecranele, mai cu seama pentru ca Razvan Nicolescu este dintre acei specialisti care sustine ca lumea a schimbat Social Media si nu invers.
un interviu de Marian Costache, din seria #perspective
Cu ce se ocupa un antropolog digital?
Un antropolog digital este un antropolog care se ocupa de tehnologiile noi, desi toate tehnologiile au fost la un moment dat noi, in principiu acum aceste tehnologii noi sunt digitale. Adica folosesc un anumit tip de inteligenta, de comunicare sau suport fizic. Noi, antropologii, lucram cu aceste tehnologii dar in special cu oamenii, anume cu oamenii care folosesc tehnologiile, si cum ii ajuta pe ei sau din contra ii impiedica sa comunice mai bine. Adesea, acolo unde o tehnologie nu reuseste este gasita o compensatie intr-o alta tehnologie, platforma sau in modul in care sunt folosite.
Practic, daca un antropolog clasic se uita la relatiile sociale, care puteau fi mediate de anumite obiecte, cum ar fi casa, mancarea, locul de nastere, memoriile, s.a.m.d., acum noi ne uitam la relatiile sociale mediate de anumite tehnologii. Acestea pot fi Social Media, IoT, internetul propriu zis, serverele de telecomunicatii, e-mail, smarphone-uri si orice tehnologii digitale, la care ne putem gandi.
Esti autor. Mi-ai putea face o trecere succinta in revista a celor doua carti, pe care le-ai publicat pana acum?
Am publicat doua carti, una este colectiva, sunt unul dintre contributorii la “How the World Change Social Media”. Asta ne-am si dorit, ca acest titlu sa fie contraintuitiv. In momentul in care noi am inceput sa facem aceasta cercetare, prin 2013, se spunea ca Social Media a adus o revolutie pe Pamant si uite ca relatiile sociale s-au schimbat radical, datorita Social Media. In anumite parti ale lumii, nici macar nu se vorbea de Social Media, se vorbea de Social Networking Sites, s.a.m.d..
Dupa vreo 3 ani de cercetare antropologica calitativa, dublata de o componenta destul de mica, dar importanta, cantitativa, am constatat ca de fapt lumea este cea care a schimbat Social Media si nu invers. Da, au venit toate aceste platforme in diferite colturi ale lumii dar oamenii au invatat sa le foloseasca foarte diferit.
#cercetare
Am condus aceasta cercetare in 9 parti ale lumii. Eu am efectuat cercetare de un an si jumatate in Italia, in sudul Italiei, dar colegii mei au fost unul in Anglia, unul in Trinidad & Tobago, doi in China, unul in Industrial China si altul in rural China, in India, in Chile. Alti doi au fost in Brazilia si in sudestul Turciei. Astfel am constatat ca modul in care oamenii folosesc Social Media difera cu modul lor de a se raporta la lume si cu relatiile pe care le au in comunitatile din care fac parte, in natiunile din care fac parte, in regiunile din care fac parte. Nu putem vorbi de o schimbare majora pe care o aduce Social Media, ci putem vorbi de foarte multe schimbari dar si foarte multe continuitati.
Acesta este subiectul cartii noastre, am dorit sa fie o carte populara, sa se adreseze unei audiente largi, ceea ce s-a si intamplat. A fost download-ata in 1.200.000 de exemplare, in primii 3-4 ani. Ceea ce e un record absolut, in special pentru o carte scrisa de antropologi.
#punctedeinteres
In urma mai multor discutii, am stabilit cam 10 puncte de interes, care fie vin din partea Mass Media, fie vin din zona academica, fie vin din partea comerciala, in doua cazuri. Aceste domenii isi puneau intrebarea “Cum a schimbat Social Media oamenii?” Sa dau un exemplu, avem un capitol dedicat Politicii, “Cum a schimbat sau nu Social Media Politica”. Avem un capitol dedicat Economiei. Avem un capitol dedicat chestiilor normative, adica modului de a te comporta in societate, un capitol dedicat studiilor de gen, s.a.m.d..
Apoi avem o concluzie si o introducere, care intr-un fel sintetizeaza descoperirile noastre si am inventat un nou mod de a comunica aceste rezultate ale cercetarii. Anume, nu am fost foarte directi si ultimativi, in sensul “acesta este finding-ul, credeti-ne pe cuvant”. Am incercat sa mergem in esenta lucrurilor. Spre exemplu, am spus ca Social Media nu ne face mai individualisti si mai narcisisti, dar apoi am nuantat aceasta descoperire.
#individualism
Am spus ca in anumite cazuri, intr-adevar, Social Media creste individualismul si am dat si exemple. Spre exemplu, in Marea Britanie, si nu orice, ci un anumit tip de Social Media si un anumit tip de a te manifesta pe acel tip de Social Media. In schimb, in alte parti ale lumii, inclusiv in Marea Britanie dar in alte comunitati si cu alte scopuri probabil, Social Media ne face mai sociali, pur si simplu. Ne face sa comunicam mai mult, sa fim mai mult impreuna, sa schimbam idei si lucruri si gusturi, pe care nu puteam sa le schimbam inainte in modul asta, adica atat de rapid si cu o audienta atat de mare.
Acestea sunt nuante. Venim cu definitia, acea esenta a lucrurilor, apoi pe aceasta o nunantam cu diferite exemple si cu povestiri, pentru ca am realizat in cadrul acestui proiect mai mult de 100 de filmulete scurte, 10-12 pe fiecare site mentionat mai inainte, prin care aratam cum am facut noi cercetarea asta, dar si aratam case studies. Aratam, spre exemplu, cum fermierii din India folosesc Social Media si de ce este importanta pentru ei. De ce in Italia muzicienii folosesc Social Media si de ce este importanta pentru un anumit tip de vizibilitate, pentru a fi in contact cu fanii lor.
Avem aceasta carte, care este citita si de mediul academic dar si de mediul comercial dar si de oameni care pur si simplu sunt interesati de lucrurile acestea. Apoi avem website-ul, care este mult mai accesibil. Toate filmuletele acestea sunt gratuite, pe Youtube. Apoi avem toate articolele de specialitate, sunt zeci de articole, scrise de fiecare dintre membrii cercetarii, dar si de grupuri de cate doi sau trei. Acestea intra in detaliu si vizeaza o audienta academica pura.
#adouacarte
A doua carte este o monografie clasica, scrisa de mine, care se numeste “Social Media, in South Italy, Crafting Ideals”, pentru ca am vazut ceea ce ii determina pe oameni sa posteze intr-un anumit fel pe “public facing”, pe toate Social Media care au un caracter nerestrictionat. Cam tot ce se intampla in societatea aceea, in sudul Italiei, in Salento, in Puglia, oamenii o fac pentru ca au idealuri. Idealurile nu sunt atat de multe, le-as rezuma pe cele mai importante: educatia, un anumit tip de a te afisa in public, care include grija pentru sine, grija pentru cum arati. Ei sunt foarte atenti, pentru ca ce apare pe acest Social Media public sa fie destul de aproape, daca nu identic, cu cum se vad ei insisi si cum ii vad cei din jurul lor OffLine.
E o nuanta foarte importanta, pe care nu o gasim in alte societati, in Anglia, in Trinidad & Tobago. O regasim in Chile usor modificata, dar o regasim si in India, si foarte interesant ca o regasim intr-o anumita parte a Chinei, anume in rural China, si o gasim usor alterata in China industriala, in zona de coasta a Chinei. In Turcia capata valente suplimentare, din cauza ca este un amestec de populatii acolo, s.a.m.d..
#motivul
Acesta este motivul pentru care cartea mea se numeste asa. Este o monografie clasica, este ceea ce scriau antropologii si acum 100 de ani. Principala modificare este aceea ca ne-am dorit ca si aceste monografii sa fie accesibile unui public larg, dar sa fie si importante, pentru acesta. Altfel nu am vazut vreun motiv, pentru care sa publicam ceva, care sa fie citit doar de 1000-2000 de oameni. Am target-at un public de sute de mii de oameni, pe care probabil ca l-am atins pana acum, cu fiecare dintre cartile acestea si ne bucuram pentru asta. La aceste doua carti se adauga articolele de specialitate, in ceea ce priveste Social Media si Comunicarea pe Social Media.
Interviul integral aici.