Pentru ca brandingul sa supravietuiasca intr-o lume supraaglomerata de prea multa comunicare, ce se adreseaza in primul rand vazului si auzului, este nevoie de o noua viziune. Intalnirea cu brandul trebuie sa devina o experienta senzoriala care sa depaseasca paradigma traditionala. Sigur ca dupa ce consumatorul e plasat de catre brandul in discutie, in mod repetat, in centrul unor experiente MULTIsenzoriale, emotia lui va rescrie perceptia sa fata de brandul respectiv. Lucrurile acestea au o miza cu atat mai mare cu cat feedback-ul in timp real, purtator de emotie, poate fi transmis oricand in direct, in format video, printr-o solutie de Live Production & Streaming, in Social Media sau in orice alt site dedicat.
#brandingsenzorial
In perspectiva unui viitor viabil, brandurile incep sa incorporeze platforme-program care sa integreze toate simturile. In cadrul “Hollistic Selling Proposition”, brandurile sunt acelea care nu numai ca se ancoreaza in traditie , ci si adopta caracteristici religioase, influentand simultan conceptul de branding senzorial ca modalitate holista de propagare.
Fiecare brand holist are propria identitate, care este exprimata in orice mesaj, forma, simbol, ritual si traditie, la fel ca in cazul echipelor sportive sau al religiei. In ciuda diminuarii eficientei, publicitatea are un cuvant de spus. Modul in care comunicam mesajul ar trebui, insa, reevaluat pentru a se sincroniza mai bine cu noul context. Este nevoie de ceva nou pentru a depasi impasul bidimensional cu care se confrunta publicitatea. Nici o calitate nemaipomenita a imaginii si nici o grafica sofisticata nu mai sunt indeajuns ! Intensificarea stimularii senzoriale, in promovarea unui brand, atrage, in mod negresit, loialitatea consumatorului.
Sa presupunem ca ne-am largi orizonturile, astfel incat sa includem cat mai multe simturi in mesajele noastre. Ce-ati zice, de exemplu, daca anumite arome/mirosuri s-ar trimite asociat imaginilor si sunetelor, in anumite momente, chiar prin intermediul televiziunii ? Va asiguram ca piata este pregatita!
Mirosim laptele pe care-l scoatem din frigider inainte de-a bea din el, detectam cea mai slaba urma de fum si actionam in consecinta. Simtul mirosului ne protejeaza, ajutandu-ne sa alegem mancarea proaspata si sa o evitam pe cea alterata. Fiecare fruct si bucata de carne care ajunge in cosul nostru de cumparaturi a trecut testul mirosului si al pipaitului, chiar daca se afla intr-un ambalaj de plastic.
Verificam instinctiv daca ambalajul este intact si asteptam in mod subconstient sa auzim clicul capacului sigilat cand deschidem un suc sau o cutie cu alune. Simturile noastre sunt deprinse sa detecteze mai degraba pericolul, decat sa raspunda asteptarilor placerilor senzoriale.
#tactil
Am devenit foarte sofisticati din punct de vedere vizual si stim ca ceea ce vedem nu este intotdeauna ce gasim. In ciuda faptului ca lucrurile stau astfel, ambalajul unui produs joaca un rol major in atragerea atentiei.
Exista tehnic totusi, dupa caz, posibilitatea ca majoritatea ambalajelor sa poata oferi publicului o componenta auditiva, una tactila si o alta care implica gustul sau mirosul. Apropo de componenta tactila, transmisa prin intermediul ambalajelor, cu siguranta ca merita sa vedeti un experiment administrat in direct in cadrul unei conferinte, experiment prin intermediul caruia demonstram mai departe de cuvinte ca exista branduri – precum Coca-Cola – care sunt dezasamblabile pe tactil si care binenteles ca nu au lasat la intamplare aceasta parte din comunicarea lor.
Altfel spus, indepartand orice alte elemente de pe o sticla de Coca-Cola si mai mult decat atat, spargand-o chiar in mai multe bucatele, exista cioburi care permit recunoasterea brandului. Impresionant, nu-i asa?! Vedeti mai jos! Da, exista astfel de branduri, care sunt cu cel putin un pas inaintea tuturor!
Intelegem lumea aproape exclusiv prin intermediul simturilor. In plus, simturile sunt legatura noastra cu memoria si se afla in relatie nemijlocita cu emotiile. O zi de primavara stralucitoare si proaspata, de exemplu, are un miros aparte. Producatorii incearca sa imbutelieze aceasta senzatie de reinnoire a vietii. Comerciantii utilizeaza apoi conexiunea emotionala cu primavara pentru a-si vinde detergentul de spalat vasele, produsele de spalat toaleta sau ferestrele, sampoanele, sapunurile, etc.. Sunt deci absolut evidente avantajele ce decurg din constructia MULTIsenzoriala a unui brand. Diferentierea in comunicare si nu numai, memorabilitatea prin implicare emotionala ar fi doar cateva mentionate in graba.
#emotii
Daca insa tinem cont de faptul ca MULTIsenzorialitatea ne duce clar pe teritoriul atat al emotiilor cat si al amintirilor, ne dam seama ca intuind anumite simboluri, cu care brandul se poate asocia, rezulta pe langa posibilitatea abordarii neasteptate a consumatorului si aceea ca acesta este mult mai usor si direct expus persuadarii utilizand propriile sale amintiri. Intr-un contact mai amplu si mai profund cu brandul, acesta din urma, consumatorul, va fi mult mai bine informat, va stii exact ce sa astepte iar exagerarile in comunicare vor fi de-a dreptul inutile.
Daca sunteti printre vizionari si va puneti problema ca odata ce ati avea un brand cu multiple valente senzoriale, acestea oricum nu ar putea fi transmise la distanta, ei bine s-ar putea sa va inselati. Avem un exemplu despre cum poate fi admistrat tactilul la distanta si cateva date despre ce anume poate aduce smartphone-ul in comunicarea componentei olfactive peste mari si tari. Lumea se misca, totul evolueaza iar daca doriti sa vedeti cum anume am putea sa construim experiente memorabile de brand, pentru publicul care este in atentia voastra, nu ezitati sa ne scrieti aici. Chiar daca brief-ul nu e de la inceput complet, il putem scrie impreuna.